Drum Patterns Window - Okno
Patternów Perkusyjnych
Drums
patterns umożliwia prostszy sposób tworzenia podkładów rytmicznych. Każdy drum
pattern ma 8 tracków, do każdego z nich możesz przypisać po jednym samplu.
Patterny perkusyjne są niezależne od standardowych patternów i mają oddzielną kolumnę
w okienku "Pattern Manager".
By
uaktywnić edycję patternów perkusyjnych wybierz z górnego paska
"Pattern", a następnie z rozwijanego menu "Drums Patterns",
w okienku "Module Parameters" obok czasu utworu pojawi się przycisk,
za pomocą którego możesz otworzyć okno edycji. Możesz też użyć [Shift+F12].
Po
lewej stronie okna znajduje się lista sampli W patternie perkusyjnym możesz
użyć do ośmiu sampli. By wybrać sampla (z pośród tych, które już załadowałeś do
MadTrackera) kliknij prawym przyciskiem myszy na jeden z wierszy na liście, z
otwartego w ten sposób okienka wybierz sampla.
Pionowe
linie w okienku po prawej stronie odpowiadają liniom patternu, każda z
poziomych linii to jakby track - przypisana jest do jednego sampla.
Uderzenia
wstawiasz stawiając punkty na liniach klikając lewym przyciskiem myszy (przy
wciśniętej ikonie "edit"), by wykasować punkt kliknij na nim prawym
przyciskiem myszy. By go przesunąć wciśnij ikonę "move" a następnie
kliknij lewym przyciskiem i przeciągnij. By zaznaczyć kilka punktów użyj ikony
"select" i przeciągnij prostokąt dookoła punktów, by je odznaczyć
kliknij gdzieś obok nich.
Gdy
zaznaczysz "zoom" powiększysz widok, między liniami patternu
zobaczysz dodatkowe wiersze ich ilość zależy od liczby "ticks"
ustawionej w "Module parameters" na głównym ekranie. Dzięki temu
uderzenia możesz wpisywać gęściej i dokładniej niż w standardowym patternie nie
używając żadnych dodatkowych efektów.
Patt - Numer
patternu
Lng - Ilość
lini patternu
Vol - Głośność - 128 to 100% głośności
Load - Wczytaj pattern
Save - Zapisz pattern
Cut - Wytnij
Copy - Kopiuj
Paste - Wklej
Move - Przesuń
Select - Zaznacz
Edit - Edytuj
Zoom - Powiększ widok
Groove - Otwórz okno groove
Groove - Dzięki tej funkcji możesz określić, jakie opóźnienie (w
tickach) będzie miało wstawione przez ciebie w danej linii uderzenie. Przy
ustawionym LBP = 4 (ilość linii na uderzenie) w pierwszej kolumnie okna Groove
pojawi się zapis: 0, 1, 2, 3 - są to numery linii, w drugiej kolumnie wpisujesz
liczbę ticków, o którą uderzenie ma być na tej linii przesunięte. Więc jeśli
zrobisz taki zapis:
Line
0
1
2
3
|
Tick
0 -
opóźnienie 0 - czyli uderzenie równo na linii 0
1 -
uderzenie na linii 1 opóźnione o 1 tick
2 -
uderzenie na linii 2 opóźnione o 2 ticki
3 -
uderzenie na linii 3 opóźnione o 3 ticki
|
Punkty
stawiasz bezpośrednio na linie w widoku normalnym (bez zoomu), a przesunięcia
dokonują się automatycznie.
Od
linii nr 4 wszystko zaczyna się od początku, czyli ciąg dalszy wyglądałby tak:
Line
4
5
6
7
|
Tick
0
1
2
3
|
Mixer Window - Mikser
Mikser pozwala
przede wszystkim na ustalenie za pomocą suwaków proporcji pomiędzy głośnością
poszczególnych tracków oraz regulację master - głośności całego utworu. Aby
wykorzystać jego funkcje w pełni, komponując utwór dla każdego instrumentu
przeznacz oddzielny track. Z miksera możemy również zarządzać VST, wbudowanym
efektami MadTrackera (Track Effects) oraz ustawieniami Equalizera.
Pierwszy
suwak oznaczony MASTER to głośność całego utworu. Okienko oznaczone DR
pokazuje/chowa suwak dla Patternów perkusyjnych (jeśli są aktywne) Obok numeru
każdego z tracków znajduje się przycisk ON, który pozwala na jego
włączenie lub wyciszenie, a pod nim przycisk SOLO włączający funkcję
solo dla danego kanału.
Każdy
kanał (również master track) posiada equalizer. Pod jego gałkami znajduje się
okienko Track Effets. Aby aktywować efekt kliknij prawym przyciskiem myszy i
zaznacz "Enable track effect", następnie wybierz efekt z listy, by ustawić jego
parametry kliknij w okienko efektów lewym przyciskiem. Bezpośrednio nad
suwakiem zlokalizowane jest okienko VST. Wyświetla przypisane do kanału
pluginy, kliknij prawym przyciskiem myszy, aby zobaczyć menu z ich listą.
Głośność tracku regulujemy za pomocą suwaka, 100% głośności znajduje się w
połowie jego skali.
Pod
każdym z suwaków znajduje się nazwa tracku (domyślnie Track 00, Track 01 itd.,
kliknij na nią by nadać własną nazwę) a pod nią okienko output (wyjście).
Standardowo output ustawione jest na "Master". Tracki możesz miksować
ze sobą, by nałożyć na kanał więcej niż jeden track effect.
Przykładowo,
jeśli na track 01 chcemy nałożyć 3 efekty, musimy dysponować dwoma wolnymi
(pustymi) trackami np. track 02 i 03.
W
okienku output dla tracku 01 ustawiamy "Track 02" (klikając na nie
prawym przyciskiem myszy i wybierając track), a wyjście dla tracku 02 ustawiamy
na "Track 03", natomiast wyjście tracku 03 na "Master".
Następnie na każdy z kanałów nakładamy inny efekt np.:
Track
01 (wyjście Track 02) Flanger
Track
02 (wyjście Track 03) Delay
Track
03 (wyjście Master) Filter
Metodę
tą można wykorzystać również wtedy, gdy chcemy zredukować zużycie procesora i
zamiast nakładać ten sam efekt na kilka kanałów, możemy wszystkie skierować do
jednego tracku, który poddamy działaniu efektu. Dotyczy to nie tylko
wbudowanych efektów MadTrackera, ale również VST.
W
panelu VST miksera możemy zarządzać wtyczkami, wczytywać je na poszczególne
tracki, które wybieramy z rozwijanego menu, kasować i edytować, czyli wykonywać
podobne czynności jak na liście pluginów w głównym oknie programu, dodatkowo za
pomocą strzałek możemy ustalać, w jakiej kolejności będą nałożone na kanał.
kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja
strona:
http://xnme.untergrund.net
|