Kilos
|
Player niestety nie hula u mnie na Chromie. |
[08.11.2024 18:42]
|
muflonpl
|
Ciesze się że nadal działa stronka |
[01.11.2024 21:07]
|
muflonpl
|
o dawno tu btlem |
[01.11.2024 21:07]
|
lis6502
|
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p |
[18.09.2024 22:28]
|
lis6502
|
chalo, "preview |
[18.09.2024 22:27]
|
Maniac
|
Fasttracker ;) |
[17.01.2024 20:14]
|
Maniac
|
Rage "Amiga" = Fastracker .mod |
[17.01.2024 20:13]
|
AceMan
|
O, no to trochę zeszło |
[28.12.2023 13:57]
|
cubix
|
Świeża o tyle, że się dowiedziałem o losach swojego idola z młodości. Wypadek w 2008 miał |
[19.12.2023 09:42]
|
AceMan
|
Widzę że czas przeszły nieprzypadkowy. Świeża sprawa? |
[19.12.2023 08:52]
|
cubix
|
...roku i był z Ukrainy (Pawłohrad) |
[18.12.2023 22:26]
|
cubix
|
Do ewentualnego uzupełnienia danych autora. Tj technoiZ nazywał się Anton Shmidt, urodził się w 1988 |
[18.12.2023 22:25]
|
Maniac
|
@AceMan ;) |
[05.11.2023 18:36]
|
Maniac
|
Autor Stone powinno być Arthur |
[30.10.2023 10:36]
|
Buddha
|
Przepraszam was wszystkich za głupoty, dzisiaj znowu z kolegami wódkę piję. Pozdrawiam serdecznie... |
[27.08.2023 17:49]
|
Buddha
|
Ponoć mówili chłopaki, że wódka będzie lepsza, że nie będę rzygał na party. WOW :O |
[27.05.2023 17:00]
|
Buddha
|
Pozdro dla was wszystkich. WOW :O |
[27.05.2023 16:56]
|
| |
» History
|
|
|
|
Format: |
xrns
|
[ Renoise 2.0/2.1 ] |
|
Genre: |
|
[ Electronic ] |
|
|
Added: | 18.01.2010 01:36 |
Uploader: | AceMan |
Filesize (unpacked): | 241,767 kB |
Playing time: | 03:23 |
|
  |
Downloaded: | 1000 times |
Played: | 1100 times |
Requested: | 0 times |
Favoured: | 1 times |
|
|
|
229,759 kB
|
|
|
|
|
|
Rate
|
4.31
Score: 3.92
|
Your rate:
None |
Log in to rate this tune |
|
[ see full list ]
|
|
|
Comments [20]
|
|
psk |
Mój faworyt. Mistrzowskie wykorzystanie pentatoniki. W poszczególnych melodiach słychać dużo doświadczenia i dobrego smaku. Nie jest łatwo lawirować po kilku dźwiękach tworząc sensowne układy. Nie ma tu chyba wcale akordów, a umiejętne wykorzystanie wielogłosowości w połączeniu z delayem na niektórych barwach daje doskonałe poczucie harmonii i pełne brzmienie. Świetne melodie i brzmienie basu nasuwają natychmiastowe skojarzenie z dobrymi komodorowskimi chipami. A przesterowane filtry SIDa, to coś, co lubię bardzo. |
18.01.2010 17:52
|
|
|
Skeleton fake account |
To nie jest pentatonika. |
18.01.2010 18:07
|
|
|
shyz |
kawalek na solidne 4, spodobala mi sie jego innosc, dobrze sie go slucha. |
18.01.2010 18:19
|
|
|
AceMan |
V0yagera słychać na kilometr ;) Mam tak jak shyz - jest to inne, V0yagerowe - czyli taki plumkający chaos :) Słucha się tego... właśnie dobrze. Tak, to jest dobre określenie :) |
18.01.2010 18:59
|
|
|
psk |
@Sk: Podobno wyprowadzanie kogoś z błędu nie jest stratą czasu...
http://www.youtube.com/watch?v=gvU2ZfKscN4
Chodzi głównie o miejsce 4:30
i morał 5:30 |
19.01.2010 11:44
|
|
|
Skeleton fake account |
PSK: Ten filmik tylko jeszcze potwierdza,że utwór V0yagera to nie pentatonika.Mało,że wychodzi poza pojęcie,czy korzysta z więcej,niż pięciu stopni gamy,to jeszcze nie posiada charakterystycznego dla pentatoniki brzmienia.Nie mniej,nie będę się z Tobą o to sprzeczał.Możesz postulować,co chcesz.YO! :) |
19.01.2010 15:26
|
|
|
Jakim |
To nie jest pentatonika. Raz.
Podesłany przez Ciebie filmik nie ma związku z pentatoniką. To, co jest tam prezentowane, opiera się na wzbogaconej o wybrane dźwięki pentatonice, co sprawia, że nadużyciem byłoby nazywanie tejże skali z powrotem mianem pentatonicznej. Dwa.
Ten i podobne jemu filmiki nie są wiarygodnym źródłem wiedzy. Trzy.
Jeśli miałeś na myśli coś, co zawiera się w moich powyższych zdaniach, precyzuj, aby uniknąć wynikających z tego nieścisłości. Cztery.
Meritum:
Penta. Pięć. |
19.01.2010 15:40
|
|
|
psk |
Mam wrażenie chłopaki, że piszecie coś tylko po to, żeby się przyczepić, bez względu na to czy ma to sens, czy nie. Napisałem, że utwór V0yagera jest przykładem mistrzowskiego wykorzystania pentatoniki. Mistrzowskie wykorzystanie pentatoniki nie polega na tym, żeby JEDNĄ pentatonikę grać w górę, w dól i z powrotem. Mistrzowskie wykorzystanie polega na tym, żeby z jej dźwięków budować układy NIE przypominające bezsensownego jeżdżenia w górę i w dół. Żeby posługując się tak ograniczonym materiałem dźwiękowym budować naturalnie brzmiące frazy i ciekawe melodie.
Komentowany kawałek składa się z 26 paternów, z czego w połowie z nich nie występuje ANI JEDEN dźwięk spoza pentatoniki bezpółtonowej d-moll (Nie bierzemy oczywiście pod uwagę basu, który gra właściwie ciągle po prymkach). JEDYNYM dźwiękiem spoza pentatoniki d-moll jest E, które w całym utworze występuje 46 razy, czyli druzgocząco mniej niż pozostałe dźwięki. Do tego E zawsze użyte jest jako dźwięk przejściowy, melodia nigdy się na nim nie zawiesza.
Powyższy akapit jest tylko potwierdzeniem tego, co słychać od razu: Utwór ma wybitnie pentatonikowy charakter i wbrew temu co insynuujecie TAK WŁAŚNIE BRZMI PENTATONIKA, a występujący sporadycznie dźwięk E nie jest w stanie tego zakłócić.
Wiem, że wierzycie w autorytety, dlatego nie bez powodu podesłałem filmik z profesorem Deanem Brownem w roli głównej, który jest jednym z najbardziej cenionych pedagogów, teoretyków harmonii na świecie. Oczywiście informacje zawarte w tym materiale to zupełne podstawy, jednak można tam znaleźć kilka istotnych informacji w kontekście kompozycji V0yagera. Po pierwsze istnieją inne pentatoniki niż bezpółtonowe, po drugie pentatonika to nie jest zabawka, wprawka dla początkującego muzyka, tylko potężne narzędzie, które odpowiednio wykorzystane może być bardzo solidną PODSTAWĄ budowanych melodii (co nie znaczy, że nie można użyć również innych dźwięków).
Można więc zbudować pentatonikę z dźwięków D E F A C oraz E F G A C i teraz w połączeniu z pentatonikę d-moll mamy pełen zestaw dźwięków potrzebnych do ogrania V0yagera, nie zmieniając pentatoniki częściej niż co cztery dźwięki. Albo (co jest dużo naturalniejsze) stosować zamiennie 2 pentatoniki bezpółtonowe: d-moll i a-moll.
Często używa się też potocznie słowa "pentatonika" gdy mamy na myśli ograniczony zasób dźwięków. Jest więc kolejno: chromatyka - czyli wszystkie 12 dźwięków do dyspozycji, skala - czyli poruszamy się po mniej więcej 7 różnych dźwiękach oraz właśnie pentatonika, czyli wyraźnie ograniczony materiał dźwiękowy. Oczywiście zarówno skale jak i pentatoniki możemy zmieniać, uzyskując dostęp do innego zbioru dźwięków ale "na raz" myślimy jedną skalą lub pentatoniką, aż do momentu kiedy nie przejdziemy na inną.
Mistrzostwo wykorzystania pentatoniki polega więc głównie na odpowiednim doborze pentatoniki do akordu oraz na doborze takiego następstwa dźwięków, które nie obnaża od razu gołej pentatoniki. Np. pentatonikę d-moll można zagrać tak:
00 C-3 20
01 F-3
02 D-3 20
03 A-2 20
04 G-2 20
05 C-3
06 A-2 20
07 F-2 20
08 D-2 20
09 G-2
0A D-2 20
0B F-2
0C ---
Jeśli ktoś szerzej zainteresowany jest tematem pentatonik to polecam na początek: Jerry Bergonzi - "Inside improvisation vol. 2. Pentatonics". Jest to książka dla saksofonistów, ale co za różnica. Są tam właściwie dwie rzeczy: 1. Jak do każdej pentatoniki pasuje 6 akordów i do akordu 6 pentatonik. 2. Prosty czterodźwiękowy pattern, który można zaczynać od dowolnego miejsca uzyskując tym samym ogromny zasób fajnych dźwięków. Podstawy, a zarazem bardzo dużo.
Wracając do "Yo! Hi or low":
1. Przeważająca część materiału dźwiękowego pochodzi z pentatoniki d-moll.
2. Połowa patternów nie posiada żadnych dźwięków spoza pentatoniki d-moll.
3. Wykorzystując dodatkowo pentatonikę a-moll dostajemy wszystki potrzebne dźwięki (oczywiście bez basu Bb)
4. Pentatoniki nie słychać na pierwszy rzut oka, co jest tylko na plus.
5. Pomimo występowania akordu Bb-dur, V0yager anie razu nie uległ pokusie wykorzystania wyżej niż w basie dźwięku Bb. Konsekwentnie pozostawał przy pentatonice d-moll, co jest przykładem upper-strukturowego potraktowania pentatoniki: Jeszcze większy plus.
6. Jeżeli zdarzyło mu się wykorzystać pentatonikę a-moll na akordzie Bb-dur, to dostajemy w zasadzie Bb_sharp11, co doskonale pasuje w tonacji d-moll: MEGA PLUS.
7. Jeżeli V0yager żadnej z powyższych rzeczy nie zrobił świadomie, to znaczy, że ma doskonałą intuicję i wyczucie, a tak naprawdę tylko to się liczy. |
19.01.2010 20:06
|
|
|
Skeleton fake account |
Podstawowe warunki,by utwór uznać za pentatoniczny:
1.Posługuje się 5 dźwiękami gamy (bez interwałów półtonowych gdy anhemitoniczna lub z nimi hemotiniczna).
WARUNEK NIESPEŁNIONY (aż 46 razy,wierząc Twoim wyliczeniom).Nie ma wyjątków,sorry.Kryteria są tak rygorystyczne,jak w przypadku diatoniki.Nie ma "ale tylko 46 razy".
2.Utwory pentatoniczne krażą wokół obranej nuty centralnej,bardzo często wokół toniki.
WARUNEK NIESPEŁNIONY
I jeszcze masz czelność się kłócić,Bryan? Człowieeeku. xD |
19.01.2010 20:28
|
|
|
Jakim |
To mamy dwie pentatoniki i dwa punkty centralne, co zmienia kompletnie postać rzeczy, stąd też używanie słowa pentatonika jest nie na miejscu. Jeśli używasz języka ścisłego i operujesz pojęciami z dziedziny muzyki, to rób to od początku poprawnie. Nie chodzi o czepianie się, tylko o spójność treści. Większość userów tutaj nie ma zielonego pojęcia o harmonii i przyjmuje każde zdanie z użyciem tego żargonu bezkrytycznie. Głupio jest karmić innych półprawdami, a potem obserwować, jak ludzie powtarzają zasłyszane rzeczy bez zajrzenia do zweryfikowanych źródeł. Nie należy mieszać potocznego rozumienia znaczeń z fachowymi określeniami, jakie powinny się znajdować w recenzjach materiałów.
Jeszcze jedno, słowo "prawie/przeważający" całkowicie zmienia postać rzeczy. Utwór V0yagera jest diatoniczny, o czym świadczy naprzemienne użycie dwóch pentatonik według Twojego rozumowania. Pentatonika opiera się na zasadzie punktu centralnego, czyli nuty, według której opierana jest kompozycja i do której się wraca w zastosowaniach. Dodany kontrapunkt niweluje zasady pentatoniki, dlatego wciąż utrzymuję, że nazywanie tego pentatoniką jest sporym nadużyciem. |
19.01.2010 20:29
|
|
|
|
|
Guests (1):
|
|
|
|
Modules: | 9231 |
Users: | 822 |
Downloads: | 6602232 |
Votes: | 53382 |
Comments: | 13419 |
Topics: | 321 |
Posts: | 4982 |
Articles: | 41 |
|
|
ModFM
|
|
|
|