Maniac
|
wrzuce ponownie |
[26.04.2025 20:54]
|
Maniac
|
Ok, przyszedł ale ja rzadko sprawdzam pocztę |
[26.04.2025 20:54]
|
AceMan
|
Nie przyszedł email? Plik się nie dosłał, wrzuć jeszcze raz |
[25.04.2025 10:42]
|
Maniac
|
AceMan uploadowałem jeszcze FBY "Pinked", gdzieś go zgubiłeś ;) |
[22.04.2025 19:32]
|
muflonpl
|
pomyśleć że si tu zarejestrowałem 20 lat temu xD |
[16.03.2025 23:00]
|
muflonpl
|
hello sukinsysny |
[16.03.2025 22:59]
|
Maniac
|
a nie Barry Leitch ;) |
[04.02.2025 15:49]
|
Maniac
|
Baz "Alicia" to Blair Zuppicich |
[04.02.2025 15:48]
|
AceMan
|
Trzeba zezwolić na odtwarzanie dźwięku i "niebezpieczne połączenia" dla serwisu w ustawieniach :) |
[02.12.2024 15:25]
|
Kilos
|
Player niestety nie hula u mnie na Chromie. |
[08.11.2024 18:42]
|
muflonpl
|
Ciesze się że nadal działa stronka |
[01.11.2024 21:07]
|
muflonpl
|
o dawno tu btlem |
[01.11.2024 21:07]
|
lis6502
|
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p |
[18.09.2024 22:28]
|
lis6502
|
chalo, "preview |
[18.09.2024 22:27]
|
Maniac
|
Fasttracker ;) |
[17.01.2024 20:14]
|
Maniac
|
Rage "Amiga" = Fastracker .mod |
[17.01.2024 20:13]
|
AceMan
|
O, no to trochę zeszło |
[28.12.2023 13:57]
|
| |
» History
|
|
|
|
psk
27.10.2010 14:59 |
Czy mogę prosić jakiegoś znawcę o wyjaśnienie paru nurtujących mnie kwestii, dotyczących muzyki z poletka C64? Większość moich ulubionych chipówek to właśnie twórczość SIDowa, wypadałoby więc poznać trochę szczegółów:
1. Czym różnią się pliki .sid i .psid? Domyślam się, że .sid to formaty zapisu modułów przez trackery commodorowe, a .psid to format playera PlaySid, ale z tego co wiem istnieje cała masa trackerów, z czego wynika, że musi być bardzo wiele różnych formatów .sid. Kiedyś ktoś mówił, że najlepszy jest DMC(?), ale ostatnio przeczytałem, że np. Laxity używał JCH, dopóki nie napisał własnego SID Factory. Istnieje więc bardzo wiele różnych .sid, które konwertują się na jeden(?) .psid. Jak? Czy istnieje możliwość odwrotnej konwersji?
2. Czy do odgrywania sidów konieczna jest emulacja 65xx? Czy PlaySid to robi? Czy układ SID posiada tylko stan/rejestry, które muszą być modyfikowane przez CPU, czy może (podobnie jak Copper w Amidze) posiada własny PC i odczytuje swój program w specyficznym dla siebie kodzie (podobnym do CopperListy)? Czy SID był układem asynchronicznym, jak często można było zmieniać stan jego rejestrów? (mówiąc językiem SuperCollidera jaki miał Control Rate?)
3. Czy można przekonwertować moduły napisane na trackerach commodorowych na format GoatTracker?
4. O co chodzi w możliwości używania różnych Driverów w SID Factory Laxity'ego (np. v5 i v 6.03)?
5. Czy w modułach sidowych zapisane jest na jakiej wersji SIDa były tworzone. Czy różne wersje SIDa różniły się od strony programistycznej i czy z poziomu c64 można było wykryć wersję SIDa? Czy któraś wersja SIDa uważana jest za szczególnie udaną/dobrą, czy raczej kwestia gustu?
THX
EOF |
  |
  |
lamb
27.10.2010 18:42 |
hej.
pliki sid/psid sa czyms na ksztalt skompilowanego kodu, wiec ostatecznie nie gra wiekszej roli, na jakim sofcie byly pisane. ma to natomiast duze znaczenie, gdybys chcial dokonac konwersji w druga strone - z sid/psid na format "trackerowy". poniewaz, z grubsza, przypominaloby to deasemblacje, nigdy nie bedzie tak, ze uzyskany wynik bedziesz mial w 100% bezstratny. nie kazdy soft bedzie chcial to tez pozniej odpalic, a i sam proces takiego przetwarzania do najprostszych nie nalezy. nie spotkalem sie dotad z softem, ktory by cos takiego robil z automatu.
jesli chodzi o model sida, to ostatnie wersje skonwertowanych z c64 na pc plikow .sid mialy wrzucany gdzies do naglowka bajt, ktory pozwalal pc-towemu playerowi rozpoznac odpowiedni uklad (6581/8580). funkcje taka ma sidplay dla windows i jest, jak dotad, najwierniej odtwarzajacym playerem (ktorego, oczywiscie, polecam). na c64, jezeli nie bylo zaimplementowanego zewnetrznego playera w .prg, trzeba bylo model ukladu okreslac recznie - decydowal zainstalowany hardware, nie to, co bylo wpisane w utworze.
link do wspomnianego sidplaya: http://www.sendspace.com/file/q50itn
co zas tyczy sie poszczegolnych sidow, bardziej popularna byla 6581 - nie miala buga 8580, ktory odgrywal sample zaledwie na 1/8 glosnosci, czyniac je praktycznie nieslyszalnymi bez odpowiedniej modyfikacji sprzetowej w c64 w postaci amplifiera sygnalu. 6581 mial ogolnie bardziej miekki/gluchy bas po przefiltrowaniu lowpassem (patrz lowpass range na mapie), 8580 bardziej zas szorstki. jest tez wiele opinii, ze z kolei na 8580 lepiej wychodzila modulacja pierscieniowa.
powodzenia! |
  |
  |
slajerek
28.10.2010 14:10 |
należy jeszcze wspomnieć o różnicach w wersjach VIC (video interface chip), a konkretnie NTSC/PAL. ponieważ replayer był w 99% przypadkach synchronizowany przerwaniem rastra, tj. procedura odtwarzacza uruchamiana jest w konkretnym momencie "w ramce" to powoduje, że różnice NTSC/PAL odzwierciedlają się w różnicach tempa odtwarzania utworu.
gwoli ścisłości: dot. pytania 2: dokładnie tak. jak już Lamb napisał, format SID to konkretnie kod wynikowy replayera w 65xx oraz jego dane. odwarzacz SidPlay to tak naprawdę emulator Commodore 64/128, który ładuje program w odpowiednie miejsce w pamięci zapisane w nagłówku pliku SID i go uruchamia, natomiast to już zadaniem kodu replayera jest modyfikacja w odpowiedni sposób rejestrów SID. zatem w plikach SID może być cokolwiek - teoretycznie można władować całą grę, natomiast SidPlay odtworzy tylko generowany przez ten program dźwięk. w dużej ilości przypadków można wydedukować jakim trackerem był robiony utwór po nagłówku, np. DMC posiada gdzieś 3-literowy tag "DMC", analogicznie z "JCH". w dużej ilości przypadków po takiej dedukcji można załadować utwór do odpowiedniego trackera (ewentualnie jeszcze kwestia wersji trackera, ale to też zazwyczaj jest zaszyte w kodzie replayera). natomiast to nie musi być 100% pewne. pamiętam, że swego czasu zmodyfikowałem edytor DMC i jego replayer, żeby był wywoływany kilka razy na ramkę (przez co można było generować ciekawsze brzmienia, bo częściej zmieniało się parametry filtrów/obwiedni etc), i zmieniłem też format zapisu DMC. zatem niektóre moje sid-tunes były tworzone w zmodyfikowanym DMC i pewnie byłby problem je spowrotem załadować oryginalnym DMC. natomiast są teraz w PSID i SidPlay je odtwarza poprawnie, ponieważ SidPlay wykonuje tylko program zmodyfikowanego replayera w kodzie 65xx znajdujący się w pliku *.sid.
rejestry SID'a można praktycznie zmieniać "non-stop". przykładowo normalnie układ SID nie obsługuje sampli, ale można to wymusić. trick jest prosty: trzeba na rejestrze "nuty" ustawić wysoki stan, a następnie w ciągłej pętli modulować rejestr głośności, co daje efekt odtwarzania "sampla". takie coś oczywiście pożera praktycznie całą moc CPU.
3. nie, chyba że były tworzone za pomocą GoatTracker. to edytor na PC który jest w stanie wygenerować program/replayer oraz jego dane, uruchamialny na Commodore 64 (przy okazji także generując plik SID).
4. różne wersje replayera, różne możliwości, błędy... pisze na stronie ;) (driver 5.02: now has portamento functionallity; driver 6.03: corrected severe bug in Driver 6.02).
5. można było wykryć wersję (układu SID oraz VIC NTSC/PAL) i jest to zapisane w plikach *.sid
|
  |
  |
slajerek
28.10.2010 14:20 |
aha, jeszcze co do 5: ekipa z HVSC sama klasyfikuje dany utwór wg rodzaju VIC (np. wiedząc, że demo było wydane w Europie), natomiast zazwyczaj rodzaj układu SID można samemu zmieniać w SidPlay.
btw. mi się w dawnych latach trafił C64 z 8580 (tj. ciche sample) :( ale tak jak pisałem: SID oficjalnie nie wspiera sampli, wiec po prostu - jak to wtedy bywało - modyfikacja elektroniki w 8580 powodowała, że trik z odtwarzaniem sampli generował cichsze wyniki. domyślam się, że producent na pewno nie nazwałby tego "bugiem" ;-)
|
  |
  |
psk
29.10.2010 18:12 |
Dzięki za szczegółową odpowiedź!
Jestem więc trochę zawiedziony HVSC. Zawsze myślałem, że to piękne archiwum modułów, tymczasem to "tylko" "wykonywalne rendery". Szkoda, bo miło czasami zajrzeć w patterny. Z drugiej strony jest to jedyna możliwość, kiedy połowa dobrych muzyków pisze własnego albo modyfikuje istniejącego tracker, aby uzyskać pożądany efekt. A może jest to jednak spowodowane brakiem softu. Np. Vortex Tracker czyta bez problemu bardzo dużo AY-grekowych modułów.
Nie rozumiem trochę bug-a z głośnością sampli. Skoro patent polega na ustawieniu "wysokiego stanu" i modulowaniu amplitudy, to wydaje się, że maksymalna głośność sampla powinna być proporcjonalna do "wysokości stanu". A tu nie... Jak się ustawiało ten wysoki stan? PWM o maksymalnym wypełnieniu?
Zmiana parametrów filtra lub waveform częściej niż co ramkę... fajne, na AHX można sobie pomarzyć...
Patent z Driverami w SID Factory jest dobry. Jeden frontend, wiele playback enginów. Nie mylą się skróty klawiszowe, ten sam format zapisu. Na różnych driverach komendy mają różne znaczenie. Wygląda na to, że v5 jest do dem, napisany w taki sposób, aby zminimalizować rastertime. Za to v6 fullwypas, wszystko co ma c64 pod maską.
Slajerek, nie wiedziałem, że Twoje kawałki są w HVSC. Przy okazji posłuchałem :)
Pozdro |
  |
  |
slajerek
29.10.2010 22:11 |
Co do sampli to:
http://www.sonicstate.com/tgs/messages.cfm?type=normal&thread_id=57706&lastdays=40394&
Quote:
Anything Analog: Sampling with C64 (SID)
Original Message
shoshin.... Sampling with C64 (12-May-04 04:08AM )
As I mentioned in the "Interesting Moog 'Source'" thread, sampling on the original SID (C64) was a nifty DYI-project, doing "forbidden things" like masking the "NON-maskable IRQ".
In fact, many great tricks on the C64 (like having more movable graphic objects (so-called "sprites") than actually possible, or more colors and resolution than actually were available), were done by pushing the chips to the limit with ingeniously clocked IRQ routines, which often included counting the individual clock cycles used by each command. An itsy-bitsy nerve-racking affair. Highly addictive. Oh where did my teenage years go? :)...
Sample playback was done by clocking the NMI at audio-rate and masking it with a simple routine that read out of the memory and stored that value into the master VCA. However, since the master VCA only had 4 bit resolution, you could store 2 samples in one byte (2 'nybbles'), and save memory thereby. (Very important if your user memory is way less than 64 kilobytes.)
Sampling itself was done with a dedicated sampler module plugged into the module port. I don't remember where we got that one from. (My friend still has it though, I think.) Of course, there was quite a discrepancy between what you put into this thing, and what came out the other end afterwards. "Fidelity" as such was not high, and sampling was more used "to simply get some sound in there" rather than to "faithfully sample" a choice instrument. Very often, especially with drum samples- you'd go over the hex-codes of the generated "4-bit PCM table" with the assembler-editor and slightly modify the attacks by hand, to make them punchier. What is a neat waveform-graph in an editor like Wavelab nowadays was something like "F0 F0 5a 3c..." back then. It took some practice to visualize and modify a waveform from these Hex-nybbles, but we managed?
Due to memory limitations (that is, if you wanted to use SID-music and sampling within another program), samples had to be rather short. Most often we did drums with it, but I used it once also for an analog synth bass sample.
czyli pewnie różnice w implementacji VCA. gdzieś mam swój stary replayer sampli na C64 musiałbym zerknąć jak to było robione ;) |
  |
  |
slajerek
29.10.2010 22:29 |
aha, w plikach SID zapisane jest też ile razy na ramkę powinien być wywołany replayer jeśli uruchomienie replayera jest standardowe (czyli zrzut pamięci posiada funkcje init i play) |
  |
  |
lamb
30.10.2010 18:41 |
pamietam, ze do pisania zakow na c64 tez zniechecil mnie praktyczny brak mozliwosci wgladu w zrodlo prac innych osob z poziomu edytora. nie chodzilo tyle o kopiowanie patentow, co rozgryzienie mechanizmow programowania brzmien, chocby na podstawie tych prac. posiadanie co bardziej unikatowych zrodlowek to byl dopiero material do swapu! ,-) |
  |
  |
psk
09.11.2010 12:15 |
http://img171.imageshack.us/img171/2696/bajtek193ks7.jpg
dosyć drastyczne posunięcie... |
  |
  |
lamb
10.11.2010 10:12 |
nie da sie ukryc. komode do "przerobki" sam oddalem znajomemu, bo nie czulem sie na silach. jezeli planujesz w ten sposob zmodyfikowac swoje c64, daj znac, mam kilka osob do ktorych moge cie z tym fantem odeslac. hej! |
  |
  |
|
Log in to post in this topic |
|
Modules: | 9258 |
Users: | 831 |
Downloads: | 6945604 |
Votes: | 53502 |
Comments: | 13437 |
Topics: | 322 |
Posts: | 4983 |
Articles: | 41 |
|
|
ModFM
|
|
|
|