|
Kilos
|
Player niestety nie hula u mnie na Chromie. |
[08.11.2024 18:42]
|
muflonpl
|
Ciesze się że nadal działa stronka |
[01.11.2024 21:07]
|
muflonpl
|
o dawno tu btlem |
[01.11.2024 21:07]
|
lis6502
|
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p |
[18.09.2024 22:28]
|
lis6502
|
chalo, "preview |
[18.09.2024 22:27]
|
Maniac
|
Fasttracker ;) |
[17.01.2024 20:14]
|
Maniac
|
Rage "Amiga" = Fastracker .mod |
[17.01.2024 20:13]
|
AceMan
|
O, no to trochę zeszło |
[28.12.2023 13:57]
|
cubix
|
Świeża o tyle, że się dowiedziałem o losach swojego idola z młodości. Wypadek w 2008 miał |
[19.12.2023 09:42]
|
AceMan
|
Widzę że czas przeszły nieprzypadkowy. Świeża sprawa? |
[19.12.2023 08:52]
|
cubix
|
...roku i był z Ukrainy (Pawłohrad) |
[18.12.2023 22:26]
|
cubix
|
Do ewentualnego uzupełnienia danych autora. Tj technoiZ nazywał się Anton Shmidt, urodził się w 1988 |
[18.12.2023 22:25]
|
Maniac
|
@AceMan ;) |
[05.11.2023 18:36]
|
Maniac
|
Autor Stone powinno być Arthur |
[30.10.2023 10:36]
|
Buddha
|
Przepraszam was wszystkich za głupoty, dzisiaj znowu z kolegami wódkę piję. Pozdrawiam serdecznie... |
[27.08.2023 17:49]
|
Buddha
|
Ponoć mówili chłopaki, że wódka będzie lepsza, że nie będę rzygał na party. WOW :O |
[27.05.2023 17:00]
|
Buddha
|
Pozdro dla was wszystkich. WOW :O |
[27.05.2023 16:56]
|
| |
» History
|
|
|
Protracker: trick z pożyczaniem głośności z innego sampla
|
|
g
05.06.2017 22:30 |
Robię mikro-śledztwo. Jestem ciekaw na ile znany jest trik z pożyczaniem głośności innego sampla, który 8bitbubsy opisał tutaj:
http://eab.abime.net/showpost.php?p=754351&postcount=55
Ktoś tego używał albo zna moduły, które z tego korzystały?
Ja znam jeden ;) |
  |
  |
AceMan
06.06.2017 07:38 |
Hmmm..
1. PT jak każdy tracker ma wiele bugów, tylko nie warto je "naprawiać" po tylu latach. Niektóre moduły mogą przez to przestać brzmieć tak, jak autor zakładał (świadomie czy też nie).
2. Podany przykład z "Face Another Day 2" Jogeira, nie jest do końca tym o czym 8bitbubsy myśli. Tutaj nie jest pożyczany volume od poprzedniego sampla, a triggerowany sampel 11 z głośnością C2D, po to, aby w następnej pozycji odczytać go z offsetem i ciągle mieć tą głośność. Trick często stosowany np. podczas robienia echa wycinku sekwencji. |
  |
  |
g
06.06.2017 08:05 |
W poście 8bitbubsiego jest mowa o 'naprawie' playera poprzez zaimplementowanie buga Pauli, a nie jego eliminowanie.
No tak, ten 3 przypadek działa po prostu tak, że da się ustawić głośność sampla bez wyzwalania nuty i raczej było znane.
Natomiast mnie interesuje bardziej przypadek, który opisuje ten post. Użyłem tego chyba tylko raz w tym modku dla testu http://www.modules.pl/index.php?id=module&mod=1377 (sample A i B, kanał 4 przez większość czasu) ale to był już czas kiedy 4ch mnie niezbyt interesowało, a na multi nie było to potrzebne. Nie wiem na ile ten trik był praktyczny. Może ktoś znalazł dla tego lepsze zastosowanie.
|
  |
  |
lamb
07.06.2017 09:05 |
Takie i podobne patenty były fajne, gdy brakowało miejsca w linijce komend. Mniej fajnie było, gdy player nie grał później tego, jak natywny tracker. |
  |
  |
g
07.06.2017 10:02 |
Ja tu pytam konkretnie o ten trik opisany przez 8bitbubsiego.
Ale jeśli są jakieś inne ciekawe sztuczki to może je wymienisz? |
  |
  |
psk
10.06.2017 10:34 |
Bug czy ficzer?
Nie znałem tego buga, chociaż wielokrotnie go wykorzystywałem i przeczuwałem jego istnienie:)
Mianowicie: tzw. 'żaby' to jedna z podstawowych technik wykorzystywanych w czasie pisania chipówek na ProTrackerze. Z racji tego, że Amiga nie miała żadnych filtrów czy innych sposobów modulacji dźwięku trzeba było wymyślić jakąś alternatywę. Pomysł polegał na stworzeniu szeregu zapętlonych (najczęściej jednookresowych) sampli, różniących się od siebie gradacją jakiegoś parametru, np. odcięciem filtra. W najprostszej wersji była to po prostu głośność. Następnie przy użyciu kolumny numeru sampla można było modulować, nie wpływając na wysokość dźwięku i nie powodując 'retrigeringu'.
Zawsze myślałem, że przeskok waweformu następuje natychmiast i w dodatku do tego samego offsetu sampla względem jego początku. Jednak nieraz w zadumę wprawiało mnie dobre brzmienie tej techniki (brak charakterystycznych pyknięć w czasie podmiany próbki). Teraz wszystko się wyjaśniło: przeskok następuje na początek pętli i dopiero w chwili osiągnięcia końca pętli. Wystarczy więc zapewnić 'zero-crossing' (+C) w miejscu zapętlenia, żeby cieszyć się pięknym, pozbawionym trzasków brzmieniem.
Czy można inaczej wykorzystać ten efekt? Może do precyzyjnego łączenia loopów w jakimś realtimowym instrumencie na bazie Amigi. Można też dzięki temu uzyskać bardzo precyzyjne 'swing-tempo' (z dokładnością większą niż 1/50 sekundy) tylko po co. |
  |
  |
g
10.06.2017 13:17 |
Ja programistą nie jestem, a Bubsy nazwał to bugiem więc niechaj mu będzie :>. Niemniej słuszne spostrzeżenie. Gdyby nie to brzmienie chiptunków amigowych mocno by ucierpiało.
Zrobiłem taki mały test w dwóch wariantach, gdzie w jednym gra dłuższy sampelek, a przyciszany jest drugim instrumentem, który może być pusty. W drugim wariancie są 4 instrumenty, a dwa ostatnie mają dłuższy okres.
https://youtu.be/o69s9lIcxow
Nagrałem to pod UAE i ciekawostką jest to, że przy zmianie głośności słychać kliknięcie, czego na PT2.3D clone pod Windowsem nie ma. Jeśli się uprzeć, to można z tego klikania zrobić melodyjkę bez sampli w PT sterując samą prędkością patternu. Bez sensu ale można ;)
|
  |
  |
g
10.06.2017 13:32 |
No i jeszcze tak można https://youtu.be/UzKO4JtLezg |
  |
  |
lamb
12.06.2017 11:27 |
Przyznam, że nigdy nie myślałem o tym jak o bugu. Player niemal każdego trackera ma jakiś specyficzny sobie behavior/ficzer. Nie chcę sprowadzać tematu w złym kierunku, ale odnoszę trochę wrażenie, że próbujemy odkrywać Amerykę, podczas gdy omawiane zachowanie PT znane jest większości muzyków bez mała ćwierć wieku. :-)
Quote: Czy można inaczej wykorzystać ten efekt? Może do precyzyjnego łączenia loopów w jakimś realtimowym instrumencie na bazie Amigi. Można też dzięki temu uzyskać bardzo precyzyjne 'swing-tempo' (z dokładnością większą niż 1/50 sekundy) tylko po co.
Zadałem sobie to samo pytanie. Ku pamięci, całkiem popularnym procederem w latach 90-tych było samplowanie utworów i cięcie w sampli "klocki". Trudno zliczyć zgrywki, których autorzy męczyli się z "utrafieniem" w początek następnego sampla z patternu i uniknięciem przerwy/przeskoku pomiędzy samplami (często popychając pattern komendą). Przerwy wynikały, oczywiście, nie tylko ze złego zliczenia BPM (lub nieprzeliczania BPM na speed ticks przy base BPM), ale z faktu, że sprzęty z których najczęściej zgrywane były te taśmy, też nie odtwarzały równo. Wiedząc powyższe, wystarczyło zapętlić każdy sampl i wywołać numer następnego przed zakończeniem poprzedniej pętli. Ot, przykład wykorzystania - voila! :-)
Quote: Zawsze myślałem, że przeskok waweformu następuje natychmiast i w dodatku do tego samego offsetu sampla względem jego początku.
W temacie offsetu - jeżeli odgrywamy zapętlony sampl (1), wywołując następny bez nuty (2), to bez względu na obecny offset sampla 1, sampl 2 zostanie odegrany od własnego punktu loopstart, po osiągnięciu punktu loopend przez 1.
(Nie przejrzałem przykładu Acemana, ale oczywiście podczas odgrywania 1, głośność "kradziona" jest z sampla 2 w momencie wywołania 2 na patternie, a nie w momencie przeskoku loopend 1-loopstart 2.)
Pardon, jeśli powtarzam jakieś niedoczytane info, nie piszę stacjonarnie i też nie jestem Kolumbem. :-) |
  |
  |
g
12.06.2017 12:53 |
Quote: Player niemal każdego trackera ma jakiś specyficzny sobie behavior/ficzer. Nie chcę sprowadzać tematu w złym kierunku, ale odnoszę trochę wrażenie, że próbujemy odkrywać Amerykę, podczas gdy omawiane zachowanie PT znane jest większości muzyków bez mała ćwierć wieku. :-)
Może być znany od starożytnego Egiptu, co nie dewaluuje wartości dyskusji na ten jego temat, którą można poprowadzić na wiele sposobów i z której to ci dla których temat jest interesujący mogą potencjalnie wyciągnąć coś wartościowego dla siebie. W odróżnieniu od ogólników i dowodów anegdotycznych o "większości muzyków", czego nigdy się nie dowiemy bo większość muzyków amigowych już dawno nie jest aktywna i niczego nam nie powie. Nikt też nikogo nie zmusza do odkrywania ameryki, ani nawet czytania takich wątków, więc ja bym prosił sobie tego typu nic nie wnoszące komentarze zachować dla siebie. Tym bardziej jeśli usiłuje się wypowiadać w imieniu tych, którzy nie mogą ani potwierdzić ani zaprzeczyć. Chyba, że masz konkretną wiedzę na ten temat.
Bo to było moje początkowe pytanie kto znał i używał, bądź nie używał itp. Dlatego szacun za wypowiedź na temat dla PSK i paru osób, które udzieliło mi informacji prywatnie. Dzięki czemu mam już pewne rozeznanie w temacie, chociaż z racji małej próby nie śmiałbym uogólniać moich wniosków na całą społeczność trackerowców, która kiedykolwiek tworzyła. Ale wcale z tego nie wynika, że wszyscy to znali. 8bitbubsy sugerował coś podobnego.
Osobnym zagadnieniem jest poznanie i opis techniczny tego triku (a może innych ciekawszych, którymi do tej pory jakoś się nie pochwaliłeś) oraz jego zastosowania. Jak widać wiedza na jego temat wcale nie musi być pełna. Może być częściowa (i pewnie tak najczęściej jest). Po "bez mała ćwierć wieku" możemy sobie pozwolić na jakiegoś rodzaju podsumowanie i opis, bez zbędnej dziecinady. Może 'trik był znany' ale nieużywany z powodu niepewności/strachu przed ewentualną niekompatybilnością z egzotycznymi playerami ale kto tak naprawdę tę kompatybilność/niekompatybilność stwierdził? Może były inne powody? To wszystko można badać. O ile kogoś interesuje samo zjawisko i ma coś na jego temat do powiedzenia.
A jeśli tak wszystko wiesz, to może po prostu pokaż gdzie ten patent został opisany. Może w magazynie dyskowym, może gdzieś w Internecie są artykuły na ten temat. Może faktycznie nie ma o czym mówić i temat został już dawno omówiony. Tylko konkretnie proszę. Jeśli to forum nie jest miejscem na zadawanie tego typu pytań to również proszę o informację. Poprawię się i nie będę kontynuował wątku.
|
  |
  |
|
Log in to post in this topic |
|
Modules: | 9231 |
Users: | 822 |
Downloads: | 6601735 |
Votes: | 53375 |
Comments: | 13419 |
Topics: | 321 |
Posts: | 4982 |
Articles: | 41 |
|
|
ModFM
|
|
|
|
|