|
Kilos
|
Player niestety nie hula u mnie na Chromie. |
[08.11.2024 18:42]
|
muflonpl
|
Ciesze się że nadal działa stronka |
[01.11.2024 21:07]
|
muflonpl
|
o dawno tu btlem |
[01.11.2024 21:07]
|
lis6502
|
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p |
[18.09.2024 22:28]
|
lis6502
|
chalo, "preview |
[18.09.2024 22:27]
|
Maniac
|
Fasttracker ;) |
[17.01.2024 20:14]
|
Maniac
|
Rage "Amiga" = Fastracker .mod |
[17.01.2024 20:13]
|
AceMan
|
O, no to trochę zeszło |
[28.12.2023 13:57]
|
cubix
|
Świeża o tyle, że się dowiedziałem o losach swojego idola z młodości. Wypadek w 2008 miał |
[19.12.2023 09:42]
|
AceMan
|
Widzę że czas przeszły nieprzypadkowy. Świeża sprawa? |
[19.12.2023 08:52]
|
cubix
|
...roku i był z Ukrainy (Pawłohrad) |
[18.12.2023 22:26]
|
cubix
|
Do ewentualnego uzupełnienia danych autora. Tj technoiZ nazywał się Anton Shmidt, urodził się w 1988 |
[18.12.2023 22:25]
|
Maniac
|
@AceMan ;) |
[05.11.2023 18:36]
|
Maniac
|
Autor Stone powinno być Arthur |
[30.10.2023 10:36]
|
Buddha
|
Przepraszam was wszystkich za głupoty, dzisiaj znowu z kolegami wódkę piję. Pozdrawiam serdecznie... |
[27.08.2023 17:49]
|
Buddha
|
Ponoć mówili chłopaki, że wódka będzie lepsza, że nie będę rzygał na party. WOW :O |
[27.05.2023 17:00]
|
Buddha
|
Pozdro dla was wszystkich. WOW :O |
[27.05.2023 16:56]
|
| |
» History
|
|
|
Proszę o wytłumaczenie sposobu używania sampli akordów (maj min)
|
|
Kagaster
24.06.2017 18:44 |
W czasach kiedy moduły były czterokanałowe, bardzo imponowało mi to, że autorzy potrafili wcisnąc w 200 Kb i czterech kanałach niesamowite rzeczy. Jedna z takich rzeczy, było granie akordów na jednym kanale. Po prostu, samplowało sie akord C minor i C major, i... no właśnie. Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor? Na D? To w takim razie jaki akord był na C#?
Nigdy tego nie ogarnąłem, a wszyscy zdawali się to mieć w paluszku. Ba, nawet byli muzycy, którzy grali solówki (?) akordami. Przykład - Jacx w soundtracku z Kefamnii by Cult.
Poźniej nastała era multichannel, i wszyscy mogli poswięcic te trzy, cztery kanały na akordy.
Mógłby ktoś w miare sensownie i prosto to wytłumaczyć?
|
  |
  |
AceMan
26.06.2017 07:51 |
Ale to nie jest jakieś rocket-science przecież :)
Quote: Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor?
Na D i B
Quote: To w takim razie jaki akord był na C#
C# F G# oraz C# E G# ;) |
  |
  |
Kagaster
26.06.2017 18:09 |
Quote:
C# F G# oraz C# E G#
Te akordy były, kiedy odtwarzałem sampel C-maj na C#?
|
  |
  |
AceMan
26.06.2017 20:40 |
Ale to jest przecież najzwyklejsza w świecie transpozycja.
Jeśli masz C E G to pod C# będziesz miał każdą nutę o +1, czyli C# F G#
Analogicznie C D# G. I każdy inny. |
  |
  |
Kagaster
26.06.2017 22:38 |
Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(
Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module? To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj? Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać? |
  |
  |
AceMan
27.06.2017 07:37 |
Quote: Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(
Robiłeś to źle ;)
Quote: Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module?
Jak na moje ucho to tam nie ma akordów tylko dwie nuty max.
Quote: To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj?
Nuta może być w skali min, maj, albo w obu na raz.
https://en.wikipedia.org/wiki/Major_and_minor
Ale w sumie to ja też się nie znam. Na słuch panie, na słuch.
Quote: Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać?
Why not.
|
  |
  |
hex
27.06.2017 18:25 |
Kiedyś sample brało się z różnych źródeł i jak dobrze pamiętam to nie sprowadzało się na siłę sampla do tonacji utworu, bo tracił jakość. Po prostu przyjmowało się "na ucho", że sampel grany jako Dis brzmi tak jak inne sample C i już się jechało. Małe niezgodności poprawiał Finetune.
Dźwięk i dwudźwięk nie jest ani durowy ani molowy, bo zarówno jeden ani drugi nie brzmi smutno, ani wesoło, takie ch.. wie co... Za to już akord jako jednoczesne brzmienie trzech, lub więcej dźwięków już tak, a więc może być durowy, lub molowy. Pomijam na razie akordy zwiększone i zmniejszone, żeby nie plątać.
Trzecia rzecz - solówka grana akordami... Możesz dać tytuł/link tego utworu? Do tej pory wszystkie tego typu próby mi się osobiście nie podobały, bo tu łatwo o fałsze. W akordzie są przecież zafiksowane trzy dźwięki i możesz je tylko transponować góra dół, ale jednocześnie to może się gryźć z akompaniamentem/basem itp.
|
  |
  |
Kagaster
28.06.2017 01:49 |
Dzieki za w miare możliwe wytłumaczenie tematu. Przyznam, że dla osoby która zna tylko 5 akordów na klawiszach, jest to czarna magią.
Oczywiscie Co do modułu, to jest on tutaj:
amp.dascene.net/downmod.php?index=33744
Btw, szkoda że nie ma go tutaj :) Daj znac co sądzisz o solówce.
|
  |
  |
JazzCat
28.06.2017 20:11 |
Dzięki za przypomnienie tego zacnego kawałka! Lata tego nie słyszałem.
Wg mnie to dwudźwięki a nie akordy. Ale rezultat jest bardzo fajny, tak jakby do melodii został dołożony drugi głos w tercji.
W tej chwili nie przychodzi mi do głowy żaden inny moduł z melodią zrobioną tak jak w Keftales (co nie znaczy, że takowego nie ma), ale pamiętam różne moduły z akordami grającymi proste frazy/riffy. Np. Songbird 4-Mata (endpart z Flower Power), albo Troubles Dixana05. Tyż pikne.
|
  |
  |
psk
28.06.2017 20:42 |
Tak jak napisał Ace są tam tylko dwa dźwięki. Jest tercja mała i wielka. Nie ma tam więc akordów, jest za to prowadzenie dwóch głosów w tercjach. Jest to jedna z najprostszych technik wielogłosowych i nie ma w tym żadnej magii, jest to banalnie proste:
1. Najpierw układasz melodię, najlepiej taką, w której jest dużo ruchu o sekundę, czyli jeden dźwięk gamy w górę lub w dół.
2. Potem do całej melodii dodajesz dźwięk o tercję niżej, w taki sposób, aby dodany dźwięk należał do gamy odpowiadającej tonacji w jakiej się aktualnie znajdujemy. (Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord *)
3. Może się zdarzyć, że od pewnego momentu, pomimo wyboru odpowiedniej tercji, dodany głos przestaje jakoś pasować. Trzeba wtedy zacząć dodawać tercję do góry od melodii, zgodnie z zasadami z punktu 2. Może być też potrzeba rozpoczęcia od tercji dodanej u góry, a następnie ewentualne przeskoczenie na tercję w dół.
Czyli dla przykładu jeżeli piszemy w tonacji C-dur, tercję w górę lub w dół od melodii wybieramy w taki sposób, aby wypadłą na dźwięku gamy C-dur, czyli na białym klawiszu. Nawet jeżeli aktualnie brzmiący akord to np. F-dur, e-moll, d-moll, G-dur, dźwięki dodanego głosu zawsze bierzemy z gamy C-dur.
(*) Dla bardziej wnikliwych: Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord... pod warunkiem, że akord należy do tonacji, czyli jest akordem diatonicznym w danej tonacji. Jeżeli mamy inny akord, wynikający z jakiegoś zboczenia modulacyjnego, wtrącenia, zmiany trybu lub jeszcze czegoś innego należy wtedy wybrać tercję w taki sposób, aby należała do skali danego akordu, ale to już większy temat.
Np. w utworze Africa zespołu TOTO jest kultowa solówka, zagrana w taki właśnie sposób |
  |
  |
|
Log in to post in this topic |
|
|
Guests (1):
|
|
|
|
Modules: | 9231 |
Users: | 822 |
Downloads: | 6601710 |
Votes: | 53375 |
Comments: | 13419 |
Topics: | 321 |
Posts: | 4982 |
Articles: | 41 |
|
|
ModFM
|
|
|
|
|